Isnin, 25 Januari 2010

KEISTIMEWAAN BOTE KANAN



Apa istimewanya Bota? Terletak di Daerah Perak Tengah, Bota merupakan sebuah daerah yang mempunyai banyak keistimewaannya. Antaranya yang paling ketara bagi daerah Bota ini ialah bahasanya. Di sini saya ingin mengulas sedikit sebanyak mengenai Bota. Oleh itu, izinkan saya menyampaikan artikel ini melalui penggunaaan bahasa unik Bota ini.

Bila sebut aje tentang Bote….”teman” berbangge menjadi anok jati Bote. Banyok yang unik tentang Bote ni.

Mengenai dengan bahase,teman ghase hanye golongan oghang-oghang tue ataupun sedap dipangge “Oghang lame” aje yang lebeh menguasai bahase ni.

Agoknye ghame yang idok tau tentang ase-usul name Bote ni… mungkin juge ade yang tak tau sejaghoh ngan ceghitenye. Menurut ceghite oghang lame di sini, name Bote berase daripade ceghite di mane soghang tokoh yang agok di hormati bersame-same dengan pengikutnya singgah di sebuoh kawasan.
(Pekan sehari Bote)

Ketike ‘deme’ tengah berehat dan menyediekan makanan tengah aghi, tetibe je begheh yang deme nok masok itu ilang. Di situ, timbul le kekecohan apebile semue oghang tanye “begheh mane? Dengan itu, tokoh tersebut mendapat ilham dengan ‘memikiokan’ tempat itu elok dinamekan dengan ”Pulo Begheh Mane” (Pulau Beras Mana). Akan tetapi, tempat tersebut kini dipangge ”Bote Kiri” (Bota Kiri).

Tidok berakhir di situ, kisah ini dilanjutkan pulak dengan kisah kononnya terdapat penunggu yang digelor “Hantu Bota”. Cerite ini mule meniti daghi mulut ke mulut dan mule menghantui penduduk. Lame-kelamean, Pulau Beras Mana bertukor menjadi Bota.

Name Bota Kiri dan Bota Kanan dicipta, kononnya bile penunggu itu mati, kaki kanan dan tangan kanannya menghale ke sebuoh kawasan iaitu kini dipanggil Bota Kanan. Begitu juge sebaliknya dengan Bote Kiri. Itu le kisohnye…Namun kebenarannya idok le teman pasti…
( suasana Pekan Sehari Bote)


Untuk pengetahuan kome semua, Bote adelah tempat bersejaghoh. Buktinya banyok penemuan makam-makam disekitar Bote. Antarenye makam Raja Muzaffar Shah iaitu Sultan Perak dahulu kale. Nok menguatkan lagi bukti sejaghohnye adelah penemuan ghumah Kutai.

Selain dari Pasir Salak, kome perlu tau di Bote jugak ade ghumah Kutai. Ghumah Kutai ini yang terletak kat Bote Kiri udoh beghusie lebih daghi seratus tahun. Ghumah itu adalah tempat persinggahan Raja-raja yang mudik ke hilir dahulu.

Bote ini terletak lebih kughang 40km ke arah Barat daghi bandaraya Ipoh iaitu ibu negeri Perak. Bote pulak seperti yang kome tau terbahagi kepade due bahagian iaitu Bote Kiri dan Bote Kanan.

Tumpuan utame adelah Bote Kanan keghane di Bote Kanan terdapat sebuoh pekan kecik yang menjadi tempat yang mempunyai banyok aktiviti perniagaan. Di pekan ini, perniagaan dimonopoli oleh oghang Melayu. Hal ini kerane semue penduduk Bote adelah oghang Melayu.

Pade zaman dahulu, masyarakat Melayu sangat mementingkan semangat kemelayuan, sehingge soghang bangse laen mandang kat Bote ni sampe le aghi ni iye keke sehigge sekaghang.

Penduduk di Bote melakukan banyok aktiviti seperti perniagaan, pertanian, bekerja di sektor swasta mahupun kerajaan. Generasi mude kebanyakannya meneruskan kehidupan kat pekan - pekan berhampiran seperti Ipoh, Batu Gajah dan Manjung.

Seperti yang diberitau, Bote ni beno-beno istimewe. Pekan Bote atau kawasan sekitanye adelah tempat penggemor buoh-buoh pegi. Buoh yang popular di Bote adelah buoh doyan.

(Buah teratai juga terdapat di pekan sehari Bote)


Oghang Bote memanggil durian sebagai doyan. Bile musim doyan, banyokle oghang menjue di sekitar Bote. Kat sini doyan amatlah sinonim dengan tempoyak. Tempoyak ni sejenis makanan yang diproses daripade doyan. Lazimnya, tempoyak makanan kegemaran masyarakat di daerah Bote.

Selain daripade keistimewaan yang diceghitekan tadi, istimewanye Bote adelah kerane terdapat satu Pusat Pembiakan Tuntung di situ. Pusat ini adelah pusat Pembiakan Tuntung yang pertame di dunie. Kome tau kenape teman cakap ghope itu? Hal ini kerane hanye di Bote Kanan sahaje terdapat pusat itu kerane haiwan ini hanye boleh didapati di Sungei Perok aje.

Sebut pasal sungei, tau ler kite bahawe Bote Kiri dan Bote Kanan dipisahkan oleh sebatang sungei.

Namun, dalam banyok-banyok yang istimewa kat bote ni, yang paling istimewenye ialah Sekolah Menengah Kebangsaan Dato’ Abdul Rahman Yaakob atau singkatannye SMKDARY.

SMKDARY adelah sebuah pusat pendidikan yang terkenal di Daerah Perak Tengah. Ape yang menjadi kebanggaan teman, kerane teman bersekolah disitu. Sudah tentu le teman bangge jadi anok murid di SMDARY, sekolah yang cantik lagi bersih. Persekitaran sekolah teman ni menyebabkan teman dan kawan-kawan dapat belajo dengan baik.

Bilangan murid disini rame, sampe mencecah 1600 oghang. Sekolah teman ni dirasmikan pade 30.8.1969 oleh Menteri Pendidikan pada masa itu iaitu Dato’ Abdul Rahman Yaakob dan name sekolah ni adalah bersempene dengan name belio. 37 tahun doh berlalu tapi sekolah ni tetap tersegam indah dan name SMDARY tetap dalam ingatan teman.

Begitulah keunikan dan keistimewan Bote. Walaupun sebuoh kawasan atau daerah yang kecik, namun keistimewaannye tetap menyerlah.

Pembangunan di Bote adelah sejajo dengan peredaran teknologi pade mase kini dan mungkin suatu hari nanti, Bote akan menjadi sebuoh bando yang membangun pesat. Siape sangke???

Ape-apepun, setiap tempat atau kawasan keistimewaannye seperti Bote sendiri. Keunikan ini haruslah diteruskan dari mase- kesemase dan kite haruslah memberitau generasi akan datang tentang Bote. Biole kita hidup di bawoh satu rumpun dan idup aman di tempat sendiri iaitu BOTE.

8 ulasan:

shida berkata...

bota kanan,bota kira..tu org kata asalnya dari layang2 anak raja yg jatuh.1 jatuh belah kanan,satu jatuh belah kira.Bote tu nama asal tampe kanan/kira..ni org dulu2 la khabor

27 Januari 2010 pada 9:13 PTG
kelambuharimau berkata...

kamu orang bote ye yopppp....jom link

28 Januari 2010 pada 6:00 PTG
Tanpa Nama berkata...

Hehehe... dah lama tak tngok tuntung...

17 Februari 2010 pada 9:08 PTG
wardah86 berkata...

bote kampungku...orangnya peramah2..memang best :) aishah adris

18 Disember 2011 pada 4:24 PTG
Unknown berkata...

ingin mencari saudara mara di kampung bota kanan, bagaimana cara nya. harap ada yang dapat membantu ;-(

27 September 2015 pada 9:32 PTG
Unknown berkata...

ibu kandung saya berasal dr bota. pada tahun 1/12/1950 ibu saya dilahirkan.ibu saya telah dijadikan anak angkat kpd org lain ketika umurnya masih bayi.

27 September 2015 pada 9:36 PTG
Unknown berkata...

terima kasih

6 Mei 2018 pada 2:13 PG
Unknown berkata...

klau sebut perkataan anak org bota cakap mcm maner???

27 Oktober 2018 pada 12:04 PTG

Catat Ulasan

Muke Buku TOP

Sponser & Klik Iklan

Apa Kata Mike

Bertandang Umah TOP

Blog Teman-Teman

Lagu Kite


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com