Isnin, 25 Januari 2010

SMDARY Bote



Keinginan penduduk setempat untuk mendapatkan sebuah instiusi pengajian di kawasan Bota Kanan,telah mewujudkan sejak negara ini dalam zaman penjajahan lagi. Hal ini kerana penduduk setempat tidak mampu untuk menghantar anak mereka ke Bandar bagi mendapatkan pendidikan yang baik dan sempurna di mana-mana sekolah Inggeris.Hanya sebahagian kecil sahaja pendududk tempatan yamg mampu menghantar anak mereka ke Bandar untuk menimba pengetahuan.

Di kawasan Pekan Bota Kanan sememangnya tidak terdapat sekolah menengah.Oleh yang demikian , penduduk tempatan terpaksa menghantar anak mereka ke sekolah menengah yang hanya terdapat di Pekan Parit .Memandangkan itu sahaja sekolah menengah yang ada iaitu Sekolah Menengah Iskandar Shah. Jarak perjalanan dari Bota Kanan ke pekan Parit ialah sejauh 16km. Memandangkan itu shaja sekolah menengah yang terdapat ketika itu , menyebabkan Sekolah Menengah Iskandar Shah menjadi tumpuan ramai ibu bapa untuk menghantar anak mereka ke Sekolah Menengah Iskandar Shah menjadi tumpuan ramai ibu bapa untuk menghantar anak mereka ke sekolah menengah walaupun jaraknya agak jauh .

Justeru , UMNO kawasan Bahagian Parit telah mengambil insiatif dengan mengemukakan memorandum dan resolusi kepada Kementrian Pelajaran agar sebuah sekolah menengah dibina dengan kadar segera.Usaha-usaha tersebut telah diketengahkan oleh Tn . Hj . Muhammad Ali B Uda Sekah yang merupakan ketua UMNO Bahagian Parit ketika itu.Menjelang tahun1964,pembinaan bengunan sekolah ini telah dimulakan.Sesungguhnya ia telah membuka satu dimensi baru terhadap pendidikan kawasan Bota Kanan.



Oleh:
cqsmkdary-bota. (SMKDary'an)
" Sebagai satu Nostalgia"

0 ulasan:

Catat Ulasan

Muke Buku TOP

Sponser & Klik Iklan

Apa Kata Mike

Bertandang Umah TOP

Blog Teman-Teman

Lagu Kite


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com