Selasa, 2 Februari 2010

SYED MUDA Terajui Ketua Kpg 28 Tahun


Nama Syed Muda dikalangan penduduk kampung di Parit, Perak sudah tidak asing lagi buat mereka, bukan sahaja ramah mesra malah sifat-sifat "ringan tulang" membantu penduduk kampung yang miskin atau daif tanpa mengira kaum dan menjadi pelupor pertama konsep 1Malaysia.

Begitulah gambaran sepintas lalu untuk memulakan siri "Nama-Nama Tersuhur di Parit" bagi menghiasai blog TOP ini.

Nama sebenarnya Syed Ariffin bin Syed Ahmad@Syed Dor, dilahirkan pada tahun 1920 dan telah mencebur diri bersama pasukan keselamatan British (Singapura)sebaik habis persekolahan pada tahun 1939.

(Syed Muda menatap sebuah akhbar yang menceritakan dirinya)

Setelah Jepun menakluki Singapure (1946) beliau pulang ke kampung dan akhirnya beliau telah dipilih sebagai ketua kampung menerajui Kampung Tanjung Ara, Parit.

Atas sifat mudah mesra Syed Muda juga memang dikenali dikalangan pemimpin parti politik termasuk Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Abd. Razak dan juga kalangan kerabat DiRaja Perak semasa pemerintahan Alhamrhum Sultan Idris.

Diantara khidmat bakti Syed Muda yang tidak dapat dilupakan oleh penduduk kampung ialah, mendapatkan bantuan penduduk yang dilanda banjir, kebakaran dan warga tua dikampung Tanjung Ara.

(Foto Madrasah Merah di Kampung Tanjung Ara itu)

Difahamkan juga, sebuah surau yang dikenali " Madrasah Merah" di kampung Tanjung Ara sekarang adalah hasil sepeninggalan datuknya Kulop Mat Aseh bin Haji Kohor seorang guru agama tempatan dan surau tersebut masih digunapakai hingga ke hari ini.

Hasil daripada perkahwinannya ( 4 kali) sekarang Syed Muda mempunyai 20 cucu dan lebih 20 cicit (dikalangan cucunya ada yang berkhidmat sebagai peguam).

SIAPAKAH NAMA TERSUHUR DI PARIT YANG AKAN DATANG?
tungguuuuuu........

0 ulasan:

Catat Ulasan

Muke Buku TOP

Sponser & Klik Iklan

Apa Kata Mike

Bertandang Umah TOP

Blog Teman-Teman

Lagu Kite


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com