Rabu, 17 Mac 2010

Sejarah Sultan Muzaffar Shah (1)



Raja Muzaffar Shah ibni Sultan Mahmud Shah tiba di Beting Beras Basah dri Kampar, Sumatera pada tahun 1528 iaitu tidak lama selepas ayahandanya mangkat. Ketibaan baginda diringi oleh beberapa buah kapal yang membawa hulubalang dan pekerja istana yang dibawa dari Kampar.



Raja Muzaffar Shah membawa sebahagian besar Alat-alat Kebesaran Melaka ( sejak zaman Sultan Mansor Shah ) antaranya Keris Taming Sari, Pontoh Ular, Pontoh Naga, Pedang Cura Si Manjakini, Mahkota dan Mohor Diraja.



Baginda dilantik sebagai Sultan Perak yang pertama di Beting Beras Basah dan ditabalkan di Tanah Abang ( Teluk Bakong sekarang ) sebuah kawasan terpencil di muara sungai Perak.

Tidak lama ditabalkan, baginda telah membina sebuah kota yang besar dan lengkap dengan istana serta kediaman pembesar-pembesar istana. Sultan Muzaffar Shah telah bersemayam di Teluk Bakong sehingga baginda mangkat pada 1549 dan disemadikan di satu kawasan tidak jauh dari istana. Putera baginda, Raja Mansur menjadi Sultan Perak kedua dengan gelaran Sultan Mansur Shah.



Wikipedia:Hang Li Po -
Hang Li Po (Chinese : 汉丽宝 ) was the fifth wife of Malacca's Sultan Mansur Shah (reigning from 1456 to 1477). It is disputed whether such a person exists because she was never recorded in the Chinese court of the Ming Dynasty in the Ming

0 ulasan:

Catat Ulasan

Muke Buku TOP

Sponser & Klik Iklan

Apa Kata Mike

Bertandang Umah TOP

Blog Teman-Teman

Lagu Kite


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com